Α ΤΑΞΗ
‘Ένα από τα
πιο γνωστά τραγούδια της εποποιίας του 1940 είναι το «Βάζει ο Ντούτσε τη στολή
του» με τη φωνή της αξεπέραστης Σοφίας Βέμπο. Το τραγούδι βασίστηκε στη μελωδία
του ήδη γνωστού τραγουδιού των επιθεωρήσεων της εποχής ΄΄Πλένει η Βάσω τα
προικιά της’’σε στίχους και μουσική του Θεόφραστου Σακελλαρίδη που ακούστηκε
για πρώτη φορά στη μουσική κωμωδία – Κομμωτής Κυριών - .
Β ΤΑΞΗ
‘’ Τί θέλουν
στον τόπο μας οι ξένοι;
Eμείς κανέναν δεν μισούμε.
Αφήστε μας ν
αγαπάμε τον κόσμο, να σας αγαπάμε.
Εμείς άλλον εχθρό
δεν έχουμε παρά μονάχα κείνον που δεν σέβεται τον Άνθρωπο.’’
Ο Γιάννης
Ρίτσος έγραψε τα Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας μετά από
παράκληση του Μίκη Θεοδωράκη να μελοποιήσει κάτι δικό του. Τα περισσότερα
γράφτηκαν μέσα σε μία ημέρα, στις 16 Σεπτέμβρη 1968. Στα τραγούδια ο ποιητής
συνεχίζοντας την παράδοση του δημοτικού τραγουδιού εκφράζει την πίστη του στη
δύναμη και τη συνέχεια του ελληνισμού.
Μικρός λαός και πολεμά δίχως σπαθιά
και βόλια, για όλου του κόσμου το ψωμί, το φως και το τραγούδι, κάτω από τη
γλώσσα του κρατεί του βόγγους και τα ζήτω και αν κάνει πως τα τραγουδεί
ραγίζουν τα ληθάρια.
Γ ΤΑΞΗ
Όταν η
μουσική ιδιοφυϊα του Μάνου Χατζιδάκι συνάντησε τον τέλειο ποιητικό λόγο του
Νίκου Γκάτσου..ήταν για πενήντα χρόνια φίλοι, συνομιλητές, συνεργάτες και μας
χάρισαν τραγούδια θαύματα. Τα λουστράκια προέρχονται από τη μουσική για τη
ταινία America America του Ελία Καζάν.
Δ ΤΑΞΗ
Στην ποταμιά
σωπαίνει το κανόνι
στην ερημιά
φτεροκοπάει ένα αηδόνι
Πετούν τα παλιομάχαιρα με χαρές και πάνε
πετούν τα παλιομάχαιρα,
οι γειτονιές αχολογάνε
Γελά ο Θεός
στο φως τ’ αποσπερίτη
χαμογελά
στο δρόμο για το σπίτι
Στίχοι για το τραγούδι Στην ποταμιά σωπαίνει το κανόνι Παππάς Λάκης του
έτους 1965 σε
στίχους Καμπανέλλη Ιάκωβου και
σύνθεση Χατζιδάκι Μάνου από
το album Ματωμένος
γάμος- Παραμύθι χωρίς όνομα.
Ε ΤΑΞΗ
ΕΦΕΔΡΟΣ
ΑΝΘΥΠΟΛΟΧΑΓΟΣ
Στίχοι:Πυθαγόρας
Μουσική:Γιώργος
Κατσαρός
Με
τους όμορφους αυτούς στίχους ο αείμνηστος Πυθαγόρας, αναφέρεται στον πρώτο Έλληνα
νεκρό, του Αλβανικού πολέμου, από τις τάξεις των εφέδρων,
στον ηρωϊκό νησιώτη και πατριώτη μας, τον Αμοργιανό Μιχάλη Πράσινο,
από τα Κατάπολα της μικρής αλλά ηρωϊκής Αμοργού, που δίπλα στον επίσης νησιώτη,
(τι σύμπτωση κι΄αυτή) τον Συμιακό Αλέξανδρο Διάκο, τον πρώτο
νεκρό του πολέμου από τις τάξεις των μονίμων,
από την επίσης μικρή αλλά ηρωϊκή Σύμη, αποτελούν το σύμβολο της θυσίας του λαού
μας ενάντια στους πάσης φύσεως επίδοξους σφετεριστές αυτού του μικρού αλλά
ευλογημένου τόπου, που είναι η πατρίδα μας
ΠΗΡΑΜΕ
Τ ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟ
Στίχοι:
Πυθαγόρας
Μουσική: Γιώργος Κατσαρός
ΣΤ ΤΑΞΗ
Οδυσσέας Ελύτης & Μίκης Θεοδωράκης, Το άξιον εστί
Σύνθεση: 1961-1963, Παρίσι-Αθήνα
Λαϊκό ορατόριο σε τρία μέρη για λαϊκό τραγουδιστή, ψάλτη
(βαρύτονο), αναγνώστη (ηθοποιό), λαϊκά όργανα, συμφωνική ορχήστρα και μικτή
χορωδία
Μέρος Β’: Τα πάθη
Ένα το χελιδόνι (χορικό)
Ποίηση: Οδυσσέας Ελύτης
Σύνθεση, ενορχήστρωση & διεύθυνση ορχήστρας: Μίκης Θεοδωράκης
Σόλο:
Δήμος Δημόπουλος, Κωνσταντίνος Πανταζίδης, Ηρώ Μήτσανα
ΟΜΙΛΟΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Μελαχροινέ Ναπολιτάνο
Στίχοι
– Πυθαγόρας
Μουσική
– Γιώργος Κατσαρός
ΧΑΣΑΠΙΚΟ 40
"Ήλιε μου βασιλιά μου" ή "ΧΑΣΑΠΙΚΟ
40" του Μ.Χατζιδάκι, που όπως δείχνει και ο τίτλος, η
έμπνευση για το μουσικό του θέμα απορρέει από τη Συμφωνία Νο. 40 του ΜΟΤΣΑΡΤ…
Εδώ ίσως σκεφτείτε πως κολλάει η περιβόητη
φράση του Χατζιδάκη "οι ατάλαντοι μιμούνται, οι ταλαντούχοι κλέβουν"!
Μη βιαστείτε όμως να κατηγορήσετε! Δεν μπορεί
να θεωρηθεί κλοπή, αφού στον τίτλο γίνεται εμμέσως αναφορά στην 40ή Συμφωνία.
Ο Χατζιδάκις συνέθεσε το τραγούδι, που ερμήνευσε
με την αισθαντική φωνή της η Γαλάνη, για τον κύκλο "Της γης το
χρυσάφι", σε στίχους Νίκου Γκάτσου.
Θεϊκή η μουσική του Μάνου, αλλά και η
Μοτσάρτεια βάση της...συγκλονιστική μελωδικά, που ο μουσικολόγος Άλφρεντ
Αϊνστάιν χαρακτήρισε "καταβύθιση στα άδυτα της ψυχής"!!!!
Ο Γκάτσος στιχουργικά αναφέρεται στον
πνευματικό ήλιο, τον ήλιο της διακαιοσύνης, αλλά ίσως και στον τελευταίο ήλιο
που βλέπει να ανατέλλει το ματωμένο αγόρι του τραγουδιού λίγο πριν εκτελεστεί
και τον αποχαιρετά χορεύοντας ένα χασάπικο…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου